poniedziałek, 3 września 2007

Dieta przeciwzaparciowa

Dieta ludzi ze skłonnością do zaparcia powinna zawierać właściwą ilość włóknika, który zapewnia odpowiednią masę stolca. Nie możemy również zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Włóknik roślinny -
pożądana ilość to co najmniej 35 gram dziennie.

Nawodnienie organizmu - 1,5 do 2 litrów płynów na dobę. Najlepiej spożywać wodę przegotowaną lub mineralną. Nie zaleca się spożywania wody gazowanej.

Kilka dobrych rad na każdy dzień:
  • spożycie minimum 2 litrów niegazowanej wody dziennie,
  • przed każdym posiłkiem wypijanie 1 szklanki przegotowanej ciepłej wody,
  • wprowadzenie posiłków częstych, ale małych objętościowo (drugie śniadanie, podwieczorek), - na drugie śniadanie i podwieczorek spożywanie owoców,
  • spożywanie około 30 dag jarzyn dziennie (brokuły, buraki, surowa marchew, inne),
  • duża ilość kasz gruboziarnistych (kasza gryczana),
  • 2 łyżki otrąb dziennie (najlepiej namoczonych w wodzie lub jogurcie),
  • ograniczenie spożycia ziemniaków, ryżu, pieczywa,
  • suszone owoce (śliwki, morele),
  • zakaz kładzenia się spać bezpośrednio po posiłku (ostatni posiłek między 18-19, potem ewentualnie płyny i owoce).

(na podstawie pfm.pl, solvaypharma i innych)

Brak komentarzy: